OMG: Oh My God! – OMG: Ó, Magasságos! (2012)

Kanji Lalji Mehta egy ateista kereskedő, aki vallásos kegytárgyak eladásából él. Amikor egy napon földrengés következtében a boltja rommá válik, döbbenten értesül arról, hogy az „Isten akaratából” történt katasztrófák esetén a biztosító nem fizet kártérítést. Lalji úr kétségbeesésében elhatározza, hogy bepereli Istent a kárért, amit az okozott neki, és beidézteti a bíróságra a helyi vallási vezetőket mint Isten földi helytartóit, hogy eldőljön, kinek kell megfizetnie az „Isteni akaratból” történt szerencsétlenség során bekövetkezett kárt. Pereskedése során különös segítőre lel. A nagy kritikai elismerést aratott és a közönség körében is sikeres film számtalan vitát és tiltakozást váltott ki, mivel sajátos színben mutatja be az indiai vallásosságot. A film hadat üzen a bigott vallásosságnak és az egyházak túlzó hatalmának, miközben a vallás igazi lényegét, az Istenbe vetett hitet mutatja be. A komikus jelenetek mögül nemcsak a kortárs hindu vallásosság és ritualizmus körképe, hanem az egyén Istennel való kapcsolatának kérdése is felszínre kerül.

Második rész: OMG 2 (2023)

megnézem lentebb

IMDB

  • Rendezte: Umesh Shukla

  • Írta: Umesh Shukla, Bhavesh Mandalia 

  • Szereplők: Mithun Chakraborty, Akshay Kumar, Paresh Rawal, Om Puri, Mahesh Manjrekar, Govind Namdeo, Murli Sharma, Nikhil Ratnaparkhi, Lubna Salim, Poonam Jhawer, Yusuf Hussain, Jaineeraj Rajpurohit, Nidhi Subbaiah, Apoorva Arora, Azaan Shah

2 comments on “OMG: Oh My God! – OMG: Ó, Magasságos! (2012)

  1. Az utóbbi évtized bollywoodi filmgyártása rohamléptekkel felzárkózott a nyugati filmvilág témaválasztásaihoz, ez a film is ennek a tanúbizonysága. A hagyományos indiai film a hindu hitvilág ábrázolásában nem kérdőjelezte meg a hitet, az istenek cselekedeteit mély meggyőződéssel, kérdőjelek nélkül ábrázolta. Az OMG viszont erőteljesen belecsap a közepébe.

    Adva van egy kegytárgyárus (Paresh Rawal, nem bollywoodi sztár-ikon, hanem elismert epizodista), akinek üzletét földig lerombolja egy földrengés. Az üzletember ráadásul olyasmit árul, amiben nem is hisz; meggyőződéses ateista. A romba dőlt üzletet és az anyagi csődöt hamarosan követi a családja széthullása is, amikor dühében feljelenti Istent a bíróságon. Ahogy kibontakozik a tárgyalás hosszú folyamata, a kisember küzdelme a vallás kiárusítóival szemben, az általa feltett kérdésekre nem kapott válaszok (vagy semmitmondó kinyilatkoztatások) tükrében az emberben komoly kérdések fogalmazódnak meg.
    És persze megjelenik Krishna (Akshay Kumar, na, ő tényleg bollywoodi szupersztár) is, aki rendesen bekavar a folyamatokba, és elképesztő módon magát a kisembert segíti, hogy megnyerhesse a pert.

    Három világvallást veséz ki rendesen, s nem kíméli egyiket sem, odamondogat a hinduizmusnak, az iszlámnak és a keresztény tanoknak egyaránt. Mindezt nem sértően teszi, de nagyon is valós kérdéseket feszeget. Amikor elhangzott a vallással kapcsolatban a copyright szó, akkor szabályosan bennem rekedt a levegő. Mert erről van szó. Kisajátítása, szerzői jog által birtokbavétele valaminek, aminek közösnek kellene lennie, senki által nem birtokolhatónak, de mindenki számára elérhetőnek. És ez az, amit a film igazán nagyszerűen bemutat.
    Külön tetszett, hogy részletek hangzanak el a Bhagavad-Gítából, a Koránból és a Bibliából. És mind ugyanazt mondja ki. De egyik sem szól arról, hogy a vallás kizárólag keveseké lehet, hiszen a hit mindenkié, bárkié, és senkié.

    Meg kell még említenem Mithun Chakraborty játékát is, aki felkent hindu főpapként az elérhetetlen és érthetetlen (ott a szanszkrit nyelv ugyanaz, mint a katolikus liturgiában a latin; fő, hogy a közember ne érthessen meg semmit, de legyen kellőképpen lenyűgözve… és megvezetve) kinyilatkoztatásaival abszolút hitelesen mutatta be, hogy az egyházak mennyire eltávolodtak a hétköznapoktól, és az emberektől, akiket szolgálniuk kellene.

    Ha vallásos lennék, akkor Istent (illetve annak egy megtestesülését; Krishnát) épp így képzelném el, ahogy Akshay Kumar alakítja. Külön csillagos ötös az ő jeleneteinek!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük