1192-ben Prithviraj Chauhan volt Delhi utolsó hindu uralkodója a mogul birodalom hódítása előtt. A királyról rengeteg romantikus legenda kering, például, hogy harmadik feleségét, Sanyogitát, Kannauj hercegnőjét úgy rabolta magának és szerelmük a középkori indiai románcok egyik legnépszerűbbike. A film azonban nemcsak kettőjükről szól, hanem Prithviraj harcáról is a muszlim hódítás ellen.
Alternatív magyar cím: Prithviraj király
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=33-CQdPHyjw[/embedyt]
megnézem lentebb
- Rendezte: Chandraprakash Dwivedi
- Írta: Chandraprakash Dwivedi, Chand Bardai
- Szereplők: Akshay Kumar, Sanjay Dutt, Sonu Sood, Manushi Chhillar, Manav Vij, Ashutosh Rana, Sakshi Tanwar, Lalit Tiwari, Govind Pandey, Manoj Joshi
LETÖLTÖM
MEGNÉZEM
FILMZENEI ALBUM
Nem jó éve ez Akshaynak. Egyik filmje nagyobb bukás, mint a másik. Volt már ilyen időszaka, a 90-es évek végén sorozatban gyártotta a bűnrossz filmeket, nem is értem, hogy kaphatott mégis újra és újra bizalmat. Aztán jött a Hera Pheri, ami a pályája legnagyobb sikere lett, kirántotta őt a gödörből és a csillagok közé repítette. Azóta a megállás nélkül forgat, kisebb nagyobb sikerekkel. Csak a covid állította le. Csodaszámba ment, hogy 2020-ban csak egy filmet forgatott. Az idén már a negyedik filmje jött ki, és még lesz egy. A kritikusai szerint a mennyiség alaposan a minőség rovására ment. És sajnos igazuk van. Pedig a Samrat Prithviraj egészen nézhető lenne, csak hát ott van Bala a Housefull 4-ből, akit ugyanilyen külsővel forgatott, és az igencsak komikus szerep volt. Bala külsejével India nagy királya nagyon nem nyerte el a mozinézők tetszését. Én is felnevettem, amikor megláttam. Történelmi film lévén sok spoilerbe nem fogok beleszaladni, természetesen egy nemes szívű, harcos rádzsput királyról van szó, aki természetesen a gonosz mogulok (muszlimok) ellen kell, hogy felvegye a harcot, és természetesen feláldozza magát. Ez sem nagy titok, úgy kezdődik a film, hogy nyílvesszők állnak ki a testéből. Aztán a kötelező visszaemlékezés, ami most nagy divat. Mostanában amúgy nagyon mennek az indiai moziban a mogulok elleni harcok. Látok ebben némi párhuzamot a mostani politikai vezetés erősen hindi nacionalista irányával. Nehezményezik is a muszlimok, volt bojkott is a film ellen emiatt. Meg más miatt is.
Igen, a sati. A legocsmányabb, legundorítóbb úgynevezett hagyomány, a leggyalázatosabb, legérzéketlenebb eljárás a nőkkel szemben , ami szerint az elhunyt férj máglyáján el kell égnie elevenen az özvegyének is. Az utóbbi időben sokasodnak a filmekben, az ilyen történések. Ez is a mostani politikai kurzusból eredhet, hogy tisztelni valónak kezdik láttatni a máglyahalált, nemes, vallási hagyománynak. És újabban a filmekben a nők követelik ki maguknak. A Tanhajiban egyenesen kikéri magának az özvegy, hogy elrabolták őt a férje máglyája mellől, és nem tudott vele elégni. Komolyan az lesz ennek a vége, hogy egy-két fanatikus idióta újra kezdi ezt a szokást. A nőszervezetek már tiltakoznak a pozitív megjelenítés ellen. Ráadásul ebben a filmben kettő is van. Mert a satinak van egy magasabb rendű változata is, amelyet a királynők művelnek, és jauharnak hívják. A vesztésre álló ostromlott vár asszonyai követik el csoportosan, mindannyian beleugranak a nagy tűzbe, hogy ne tudják őket a győztes mogulok megerőszakolni. Az utolsó szolgálólányig mindenki. Miközben a férj a csatamezőn még esetleg él, de azt hiszem egy jauhar után nem illik élve hazamenni. Ezt már egyszer végig nézhettük Deepikával a Padmavaatban, ami gyakorlatilag erről szól. El kell ismerni, Bhansali nagyon hatásosan rendezte meg a nagyjelenetet, de azt sem nézném meg újra. Ebben a filmben kissé lemásolták azt, de így is nagyot üt. Persze itt előbb énekel, meg táncol az öngyilkos nősereg Manushi Chhillar vezetésével, de ez a dal legalább elég jó.
Manushit ízekre szedték a kommentekben, nem nyerte el a nézők tetszését, szerintem pedig jól állt neki a szerep. Nekem a film legjobb, legnézhetőbb részei a szerelmespár közös jelenetei voltak. Az még így 60 év felé is nagyon megy Akshaynak. A többi szereplőre már nem is emlékszem.
Aki szereti a történelminek látszó kosztümös háborús filmeket, (és nem látta a Housefull 4-et), annak tetszeni fog a film. Van benne minden, ami ehhez kell, ultimátumok, csatajelenetek, szemtől szembe harcok, börtönjelenet, párbaj, minden. A történelmi hűség pedig nem olyan fontos. Utánanéztem, nem egészen úgy történt minden. A házasság például jóval hosszabban tartott, több gyerek született belőle. És arra sem mernek megesküdni a történészek, hogy az utolsó jelenet pontosan így történhetett. De hát az egri vár ostroma sem biztos, hogy úgy zajlott, mégis imádtam azt a filmet.